Ateism – en sekt mer besläktad med Abraham än med Nimrod

Om den stora religiösa skiljlinjen går mellan Nimrod och Abraham så får man nog betrakta ateismen som en sekt som är mer besläktad med Abrahams tro än med Nimrods. I alla fall i dess mest högresta skepnad. Nimrod anses ju vara grundare av både det babyloniska och det asyriska riket. Babel och Babels torn var andra skapelser från Nimrod. Han var ättling till Noa i tredje led. Det påstås att Babels torn byggdes på jordens lägsta punkt, det som nu är Döda havet. Byggnadsmaterialet bestod av de människor som dött i Syndafloden. En tidig parallell till det Tredje riket.

Människorna vid tiden för byggandet av Babels torn verkade inte ha en aning om vem Gud var, och hade de det, så var de i uppror mot honom. Tornet byggdes rent av för att kunna revoltera mot Gud om han kom med ännu en syndaflod. Därför är det rätt motsägelsefullt att det byggdes på jordens lägsta punkt.

En allsmäktig monoteistisk Gud ter sig alltså avlägsen i Abrahams miljö vid den tiden. Till och med hans far var insyltad i den överallt förekommande avgudadyrkan genom att tillverka avgudabilder.

Det berättas att en gång när Abrahams far hade gått hemifrån, så slog Abraham sönder alla avgudabilder utom en. När hans far sedan kommer hem så frågar han Abraham vad som har hänt. Abraham säger att avgudarna började bråka, de knuffade varandra och började att slå på varandra, de blev osams och började förgöra varandra. En stor avgud tog en hammare och slog sönder de mindre avgudarna. Så gick alltsammans till, sa Abraham. Fadern sade då till Abraham: ”Vad i hela världen pratar du om? De kan inte göra sådant.” Abraham svarade då sin far: ”Jag misstänkte samma sak. Hör dina öron vad din mun säger? Om du verkligen förstår att dessa är ickelevande objekt, så hur i hela världen kan du tillbe dem?”

En annan historia handlar om när Nimrod kontaktade Abraham och föreslog att de skulle tillbe elden tillsammans. Abraham säger då till Nimrod att han skulle tycka om att tillbe elden, men varför inte tillbe vatten eftersom vatten besegrar elden? Så Nimrod säger, ok, låt oss då tillbe vattnet. Då säger Abraham att om vi skall tillbe vattnet, så borde vi kanske istället tillbe molnen, eftersom vatten kommer från molnen. Ok, säger Nimrod, låt oss istället tillbe molnen. Men Abraham säger att kanske vi ändå inte skall tillbe molnen, utan vinden, eftersom vinden kan flytta molnen. Så Nimrod säger att de skall tillbe vinden. Så där håller de på ända tills Nimrod blir frustrerad och säger att de skall återvända till idén om att tillbe elden.

Vi ser att en högrest ateistisk hållning är mer lik Abrahams tro än Nimrods tro. Frågan man kan ställa sig är om ateismen är en förädling av Abrahams hållning eller ett sekteristiskt villospår. Personligen är jag övertygad om det senare. Däremot så kan ju även ateismen – precis som kristendomen  – vara en förberedelse för en Messias som predikar fred och kärlek. För vem skulle ha accepterat en Messias som predikade fred och kärlek på Nimrods tid? Abraham, ja. Men vem mer? Här har mänskligheten verkligen förädlats i syfte att motta den utlovade Messias.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

24 kommentarer

  1. Shmuel

     /  13 maj, 2013

    ”Tornet byggdes rent av för att kunna revoltera mot Gud om han kom med ännu en syndaflod. Därför är det rätt motsägelsefullt att det byggdes på jordens lägsta punkt.”

    Är det inte att vara aningen motsägelsefullt att dra upp en historia som förutsätter att de som är involverade är idioter? Idioter som orsakade att YHWH fick ingripa och stoppa dem?

  2. Elisabeth

     /  13 maj, 2013

    Fantastiskt, micaelost ! Mycket intressant. Det du beskriver Abrams kamp med sin far, är synnerligen ovanlig i den tidens avgudavärld där alla såg ju Nimrod som den Store Ledaren. Abrams far var en av kaptenerna i Nimrods stora armé och krävde i sin tur blind lydnad från sin son, vilket höll på kosta honom livet. En ateistisk hållning kräver dominant, ovillkorlig lydnad, typ f.d. Sovjet-tiden, men en Tro, en insikt baserad på en tillgivenhet, genom upplevd Nåd baseras på ömsesidig lydnad och respekt…i kärlek.

    En Messias hade knappast varit populär på Nimrods tid. Abram behövde själv ett antal tester i Kaldeén innan han var mogen för för ett Guds-ingripande.

    Frågan idag är hur ..och i vilken grad dagens mänsklighet förändrats… tja..inte mycket, den är nästintill lika brutal och rå…kanske lite mer sofistikerad i sitt uppsåt att skada. Det verkar som att endast det folk dit Abraham kom..är mest civiliserat. De längtar dagligen efter sin Messias.

  3. Shmuel,
    Idioter? Det är nog mer sofistikrat än så. Lyssna gärna på källan för den infon:
    http://www.yutorah.org/lectures/lecture.cfm/782651/Rabbi_Ari_Kahn/The_Terrible_Secret_Behind_the_Tower

  4. Elisabeth,
    Det påstås att ateistiska nationer krigar mindre än religiösa. Så ateismen kan nog i sina bästa stunder fostra även den. Sen ska vi nog inte sätta likhetstecken mellan ateismen och stalinismen.

  5. Elisabeth

     /  13 maj, 2013

    micaelost
    Ja, ateism föds genom breddad filosofisk kunskap och ökad insikt i naturvetenskap, bl.a . Den är till sin grund en åskådning som totalförnekar att någon gud existerar.
    Tja..Stalin var en statsman och diktator som hade direktkontroll över kommunistpartiet genom att ‘utmanöverera’ alla rivaler om makten på sin tid. Knappast var det kärleken som drev undersåtarna att ge med sig..

  6. Elisabeth

     /  13 maj, 2013

    micaelost :”att ateistiska nationer krigar mindre än religiösa”..
    -Nu är jag ganska okunnig om vilka ateistiska nationer det finns i nuläget. Möjligen har du rätt, men är inte den nationens undersåtar förväntade att göra ett bra jobb ? Utan en ledning blir det lätt anarki. Där är steget nära att den Ledaren kräver mera än utfört jobb..

  7.  /  14 maj, 2013

    Micaelost, min kommentar är att jag inte har intellekt att hänga med här. Jag kanske är för gammal. 😦

  8. Elisabeth

     /  14 maj, 2013

    SÅ….nä..det är en alltför usel ursäkt..! Du som ‘kan allt’ .. 🙂

  9. micaelost

     /  14 maj, 2013

    Elisabeth,
    Sverige ligger i topp vad gäller ateism. Våra grannländer ligger inte långt efter. De toppländer som sticker ut är Vietnam och Sydkorea.

  10. micaelost

     /  14 maj, 2013


    Det kommer nog mer, så du kan säkert tänka ikapp.

  11. Elisabeth

     /  14 maj, 2013

    Micaelost…ja, faktiskt..jag kom att tänka på exakt detta hur vårt land förändrats åt just det hållet ! Du har rätt också om våra grannländer… det är sorgligt, men sant.

  12. Kefa

     /  15 maj, 2013

    Skrämmande likheter med tredje riket, och den nya världsordning som byggs på spillrorna av den. Och visst är det väl ännu så at vi vill tillbe elden, men vi är rädda för han som gett elsen. Vi hyllar det fria ordet, men vi är rädda för ordets kraft så vi stänger in och paketerar om, slav blir frihet saning blir lögn. Intet är vad det syntes vara och alla blir lyckliga, eller …….
    O du sköna nya värld

  13. Kefa,
    Jag gissar att du lyssnat till länken jag lade in ovan (13 maj).

  14. Ni som tycker det är lite konstigt att jag anser att ateismen (åtminstone den högresta) är släkt med Abraham, kan ju ställa upp följande: ateist; polyteist; monoteist. Kan de placeras i en skala? Kan de rankas?
    Jag återkommer …

  15. Micael Gustavsson

     /  15 maj, 2013

    Om man definierar monoteism som vägran att tillbe det begränsade, som inte är värt vår tillbedjan, så är monoteism och ateism tvillingar. Om ateism däremot definieras som vägran att böja sig för något som anses högre än det egna jaget, så är monoteism och polyteism tvillingar. Det finns kanske olika rangordningar. Och du har varken tagit med panteism eller panenteism.

  16. Micael Gustavsson,
    a) Jag ser också tvillingskapet mellan en monoteism som inte tillber det begränsade och ateismen.
    b) Däremot hittar jag fler kopplingar mellan ateisten som vägra böja sig för något annat än de egna jaget och polyteisten. En nihilistisk ateism likaså.
    c) Panentismen existerar åtminstone inom den ortodoxa judendomen parallellt med mer rationalistisk monoteism. Rationalism (Rambam) går oftast hand i hand med mystiken (Kabbalah). Två sidor av samma mynt, skulle man kanske kunna säga.

  17. Kefa

     /  15 maj, 2013

    Micaelost: Faktist inte, bekräftar den? 11/2 timme engelska är tyvärr lite mastigt 😉

  18.  /  16 maj, 2013

    Micaelost, ateisten tillber väl inte något, varken begränsat eller obegränsat. Ateism innebär avsaknad av eller avståndstagande från tro på någon Gud, gudar och högre makter.

    Du har utelämnat de som är agnostiker. Agnosticismen brukar numera ofta användas som beteckning för uppfattningen att det inte går att veta om det finns någon Gud eller att få någon kunskap om densamma.

  19. Kefa,
    Kopplingen mellan Babels torn och tredje riket. Japp.

  20. SÅ,
    Ateisten har en världsåskådning som förhåller sig till begreppet Gud. Agnostikern passar ju på frågan.

  21. Elisabeth

     /  16 maj, 2013

    Fortfarande vidhåller jag att ateism är avsaknad av tro.Teism betyder gudstro. Ateism kommer från grekiskan och betyder ingen gudstro. Att inte ha någon tro är inte detsamma som att ha en annan slags tro. Ateism är alltså en avsaknad av tro.
    Om du tror på Gud så är du teist. …inte att du är en Te-drickare, 🙂

  22. Lars W

     /  12 januari, 2014

    Känner ofta att ateister är närmare Guds Rike än t ex katolicism-influerade frikyrkoanhängare. Mer än så vill jag inte säga då jag anser att agnostiker står närmare Guds Rike än ateister.

  1. - merasanning
  2. Aktuellt - merasanning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: