För israeliterna i öknen var Torahn muntlig och inte skriftlig

När Mose hade varit på berget Sinai och kom ned med de två stentavlorna lade han dem i förbundsarken. Mose sa att de sedan låg kvar i arken. På slutet av ökenvandringen skrev Mose ned hela Torahn, från början till slut och lade Torahn intill förbundsarken.

”På dessa tavlor skrev han detsamma som förra gången, de tio budorden, som Herren förkunnade för er ur elden, när ni var församlade vid berget. Herren gav dem till mig, och jag gick ner från berget. I arken jag hade gjort lade jag tavlorna, så som Herren hade befallt mig, och där låg de sedan kvar. (5 Mos 10:4-5)

”När Mose hade skrivit ner denna Torah i en bokrulle, från början till slut, befallde han leviterna, som bar Herrens förbundsark: ”Tag denna Torah och lägg den intill Herrens, er Guds, förbundsark. Där skall den vara ett vittne mot dig, Israel.” (5 Mos 31:24-26)

Om ni försöker leva er in i vad det här betyder i fråga om hur folket eller prästerskapet hade tillgång till den skrivna Torahn eller inte, så bör vi ju betänka att den moderna boktryckarkonsten med utbytbara bokstäver kom till först på 1400-talet med Gutenberg. Det är knappast någon slump att Martin Luthers Skriften Allena inte åberopades före Gutenberg. Innan dess var det nog få människor som överhuvudtaget hade kunnat ta del av bibeln på sitt eget språk och därmed var ju en paroll som Skriften Allena närmast meningslös.

Likadant är det ju för Israels folk under ökenfärden. De har inte varsitt exemplar av Torahn på nattygsbordet, som de kan bläddra i på kvällen innan de somnar. Faktum är att inte ens Mose läste Torahn under ökenfärden. Mose skrev den ju först efter att han hållit talet till dem i dalen mittemot Bet Pegor (5 Mos 3:29) och det var i slutet på ökenvandringen.

Så hur kan vi då föreställa oss hur Israels folk förhöll sig till det som kallas den ”Muntliga Lagen” (Oral Torah)? Ja, i ärlighetens namn, så var det ju den enda Torahn de hade. Mose skrev ju som sagt inte ned Torahn förrän de i princip skulle kliva över floden Jordan, och den text som sedan fanns nedskriven hade leviterna tagit hand om och lagt intill förbundsarken.

Så hur såg lagen (Torahn) ut för Israels folk? Jo, den var muntlig och inte skriftlig. Finns det fler indikationer på att lagen var muntlig? Ja. Massvis. Nästan hela tiden så talar Herren till Mose, som i sin tur säger något till prästerna, Aaron eller israeliterna. Det är på detta sätt som lagen (Torahn) förmedlas till de olika delarna av Israels folk. Det är först på slutet av ökenvandringen som detta också sätts på pränt, och då som ”ett vittne”. Här tänker jag på standardmetern som finns undanlagd på Bureau International des Poids et Mesures för att säkerställa att en meter alltid kommer att vara en meter.

Så här går det till om vi synar kapitlen 21-23 i Vayikra (3 Mos):

”Herren sade till Mose: Säg till prästerna, Arons söner: En präst får inte ådra sig orenhet genom att röra vid en avliden …” (3 Mos 21:1)

”Herren talade till Mose: Säg till Aron: Ingen bland dina ättlingar … (3 Mos 21:13-14)

”Herren talade till Mose: Säg till Aron och hans söner … (3 Mos 22:1-2)

”Herren talade till Mose: Säg till Aron och hans söner och till alla israeliterna: Om någon israelit eller invandrare i Israel vill frambära ett offer …” (3 Mos 22:17-18)

”Herren talade till Mose: Säg till israeliterna: Herrens högtider som ni skall utlysa …” (3 Mos 23:1-2)

”Herren talade till Mose: Säg till israeliterna: När ni kommer in i landet … (3 Mos 23:9-10)

”Herren talade till Mose: Säg till israeliterna: I sjunde månaden, på första dagen i månaden … (3 Mos 23:23-24)

”Herren talade till Mose: Säg till israeliterna: På femtonde dagen i samma månad, den sjunde, infaller Herrens lövhyddefest …” (3 Mos 23:33-34)

”Så talade Mose till israeliterna om Herrens högtider.” (3 Mos 23:44)

Vi behöver alltså inte värst mycket inlevelse för att förstå att för israeliterna i öknen var Torahn muntlig och inte skriftlig.

Länktips:
http://www.mikaelkarlendal.se/uncategorized/mitt-svar-till-lembke-2/
http://aletheia.se/2014/04/01/tommy-dahlman-vet-numera-battre-an-martin-luther/

Lämna en kommentar

9 kommentarer

  1. SÅ Gerdvall

     /  4 maj, 2014

    Tack micaelost för ännu en intressant artikel.
    Det finns en text från 2 Mos 24:3-8 som visar att en del skrevs ned redan i början av ökentiden. kort efter sinaihänelsen.

    ”När Mose kom och förkunnade för folket alla HERRENS ord och föreskrifter, svarade allt folket med en mun: ”Allt vad HERREN har sagt vill vi göra.” 4 Och Mose skrev ner alla HERRENS ord.
    Följande morgon steg han upp tidigt och byggde ett altare nedanför berget och reste där tolv stoder för Israels tolv stammar. 5 Han sände israeliternas unga män att offra tjurar som brännoffer och gemenskapsoffer åt HERREN. 6 Och Mose tog hälften av blodet och slog det i skålar och den andra hälften av blodet stänkte han på altaret. 7 Han tog förbundsboken och läste upp den för folket, och de sade: ”Allt vad HERREN har sagt vill vi göra och lyda.” 8 Då tog Mose blodet och stänkte på folket och sade: ”Se, detta är blodet i det förbund som HERREN har slutit med er i enlighet med alla dessa ord.””

    – Det verkar som om ”förbundsboken” i denna text syftar på det som Herren hittills sagt till Mose och som han skrev ned. ”Alla Herrens ord” kan inte betyda alla Moseböckerna, eftersom det vid detta tillfälle inte allt hade givits Mose.

    Vad tror du om det?

  2. Sam

     /  4 maj, 2014

    Moses är ju den som skriver ner vad han hört samma dag i detta sammanhang. Utan att YHWH sa att han skulle göra det så skrev Moses ner alla Herrens ord. Inget nämns om muntliga bud. I förlängningen blir stentavlorna, omnämnda i 2 Mos 24:12, påskrivna av YHWH’s finger, överlämnade till Moses i 2 Mos 31:18.

  3. SÅ Gerdvall,
    Enligt Rashi, så skrev Mose i 2 Mos 24:4, ned texterna från ”I begynnelsen …” fram till de tre buden de fick i Mara. Dessa tre skall enligt Talmud vara tre bud som är utöver de sju noakitiska buden, nämligen ett rörande institutioner i domstolar, sabbaten och respekt och lydnad till föräldrar. Mose kunde inte, enligt Rashi,vid detta tillfälle skriva längre än så.

    Men oavsett vad Rashi säger, så är det ju logiskt att Mose inte kan ha skrivit ned hela Torahn vid detta tillfälle. Så saken ändrar inte på att Torahn var muntlig och inte skriftlig för israeliterna i öknen.

  4. SÅ Gerdvall

     /  4 maj, 2014

    micaelost, det finns olika åsikter bland rabbinerna om detta, men det förblir spekulationer.
    Det som däremot inte är spekulationer är att Mose skrev ned ”alla HERRENS ord och föreskrifter”, d v s allt som han tagit emot muntligen av Gud fram till denna stund. Senare får han mycket mer föreskrifter om Tabernaklet och offren m m.

    Sam, du har fel eftersom ”alla” i detta fall syftar på allt som blivit sagt till Mose fram till denna händelse.

  5. Sam

     /  4 maj, 2014


    ”Därefter upptecknade Mose alla HERRENS ord.” 1917
    ”And Moses wrote all the words of the Lord” KJV
    ”Moses wrote all the words of Hashem” Chumash
    Vill du spekulera utanför det är du fri att göra det.
    Om det inte finns verifierat i den skrivna Torah att det finns en muntlig Torah så finns det ju bara privata, personliga uppfattningar utöver vad den skrivna Torah innehåller. Och många gånger är ju dessa personliga tolkningar motsägelsefulla.

  6. SÅ Gerdvall

     /  4 maj, 2014

    Sam, ja Mose upptecknade alla Herrens ord, men han kunde inte uppteckna de ord han ännu inte fått. Detta faktum förändras inte hur många översättningar du citerar.

  7. Sam

     /  4 maj, 2014


    Just det. Muntlig Torah nämns inte är min tolkning av att alla YHWH’s ord nedtecknades.

  8. SÅ Gerdvall

     /  4 maj, 2014

    Du överträffar dig själv nu i okonsekvens. Alla Herrens ord betyder kanske också NT. 🙂

  9. Sam

     /  4 maj, 2014


    Det finns mycket som är YHWH’s ord i NT. Citat från Tanch!! 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: