Att förstå kristen antijudiskhet

Lyssna på rabbi Michael Skobac när han talar om hur kristendomen behandlat judarna. Lyssna och känn avsky!

Lämna en kommentar

8 kommentarer

  1. Peter

     /  24 mars, 2014

    Läs vad ortodoxa judar själva säger om sionismen och Israel:
    http://www.nkusa.org/activities/Statements/20080131_nkpalestine.cfm

  2. Peter,
    ”Judar själva”? Du har träffat på en liten ultraortodox judisk grupp, som motsätter sig sionismen och begär att staten Israel ska upplösas.

    Tänk att du har så svårt att acceptera Israel och judarna. Har du lyssnat på videon? Du är inte ensam om dessa antsemitiska tankar. Kyrkohistorien är full av sådana som dig.

  3. Såg ett intressant program igår om ortodoxa judar på en rabbinskola i Israel
    http://regentags.wordpress.com/2014/03/23/det-ortodoxa-internatet-judendom/

  4. Peter

     /  26 mars, 2014

    Är det inte värre att vara antikrist och förneka Jesus, än du Micaelost som viftar med antisemitkortet stup i kvarten?
    Den som inte tror på Jesus är en antikrist. Som troende i Jesus och Hans lärljunge, ska vi inte gå i lag med dessa.

  5. Peter,
    Jag har skrivit detta till dig förr och ser att det finns anledning att upprepa vad jag tidigare sagt.

    Många har fått Johannes brev om bakfoten. Vad står det egentligen där om antikrists ande?

    ”Mina kära, sätt inte tro till alla andar utan pröva om de kommer från Gud, ty många falska profeter har gått ut i världen. Så kan ni se vilken ande som är Guds: varje ande som erkänner att Jesus Kristus har kommit i mänsklig gestalt är från Gud, men den ande som förnekar Jesus är inte från Gud. Det är Antikrists ande, som ni har hört skall komma och
    som redan nu är i världen.”
    (1 Joh 4:1-3)
    http://www.bibeln.se/las/2k/1_joh#q=1+Joh+4%3A1-3

    Att erkänna att Jesus Messias (Kristus) kommit i mänsklig gestalt är inte att erkänna att han är Gud. Det skulle kunnat betyda att de som inte erkänner att Jesus är Messias har antikrists ande, men eftersom det inte passar in på det som de hört skulle komma, det var ju många judar redan från början som inte trodde att Jesus var Messias, så återstår att antikrists ande är den som inte vill erkänna Jesu mänskliga gestalt.

    Judarna kan alltså inte åsyftas eftersom de redan fanns och detta var något som skulle komma. De som inte erkänner Jesus vara Gud kan det inte heller vara, för så säger inte texten.

    En del kristna blandar ihop ordet Kristus med Gud och då blir det naturligtvis fel hur man än gör. Kristus är ju ett grekiskt ord för Messias. Och Messias är ett judiskt begrepp, byggt på Gamla Testamentets profetior.

  6. Peter

     /  26 mars, 2014

    I filmen som Agnes refererar till, säger en av eleverna: ”de flesta vill studera Sanhedrin, precis som alla andra”
    Om nu Ortodoxa judar som studerar till Rabbi, har sån förkärlek till Sanhedrin, kan det ju vara intressant att veta vad detta är för skrift.
    Sanhedrin är dels en rådsförsamling och det prästerskap som anklagade Jesus och som förföljde apostlarna samt Jesu lärljungar, dels är Sanhedrin en benämning på ett traktat (fördjupning) i Bibeln.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Sanhedrin_(tractate)
    Som nutida Jesus lärjunge, bör vi ge akt på Sanhedrin, dels p g a förföljelserna av kristna men också för att ortodoxa judar har den som skrift för juridiska tolkningar, straffrätt och utförande av straff.
    Den som vill veta mer vad Sanhedrin skriver om Jesus, om sexuellt umgänge med djur och barn, kan börja googla.
    Angående antisemitkortet som dras så snart tolkningar och kritik kommer fram; juden Saulus som hade stor kännedom om ockulta Kaballan varnade oss för dess irrläror. Bör han definieras som antisemit för den sakens skull? Bör delar av Gamla Testamentet kallas för antisemitiskt, då det finns kritik mot judiskt beteende, avfall och synd? Att ens nämna att profeterna inte togs emot utan mördades, är det också antisemtiskt?
    Det sistnämnda du skrev blev väl snurrigt och förnekar du att vägen till Gud genom Jesus Kristus är den enda vägen till Guds rike – och inte till antikrists? Ett nytt förbund där Jesus dog på korset för vår möjlighet till evigt liv? De som dött, jude som grek, utan att ha tagit emot den helige Anden och med hjärtat och läpparna bekänt Jesus Kristus, är förlorade.

  7. Peter

     /  26 mars, 2014

    Vilken är »Lögnaren», om icke den som förnekar att Jesus är Kristus? Denne är Antikrist, denne som förnekar Fadern och Sonen. (1 Johannesbrevet 2:22 SVEN)

    Ty många villolärare hava gått ut i världen, vilka icke bekänna att Jesus är Kristus, som skulle komma i köttet; en sådan är Villoläraren och Antikrist. (2 Johannesbrevet 1:7 SVEN)

  8. Peter,
    Så du vet vad Paulus menade i Tit 1:14? Hur tänker du då kring 2 Tim 3:8?
    http://www.bibeln.se/las/2k/2_tim#q=2+Tim+3%3A8
    ”Liksom Jannes och Jambres trotsade Mose, så trotsar dessa män sanningen …”

    Jannes och Jambres kanske du har i din bibel, men då är du ensam. Det är nämligen något som endast finns bevarat i den muntliga traditionen. Paulus använder sig av den muntliga traditionen, precis som Jesus gjorde och alla andra apostlar.

    Vad gäller dina övriga kommentarer så tycker jag inte att de är värda att besvara.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: