Putin = Gog, Krim = Magog

Nu borde stegen från den kommande Messias höras. I alla fall om vi skall tro det som händer just bland de ultraortodoxa i Israel. Ingen mindre än rabbi Moishe Sternbuch, vice president i Edah Haredit, den rabbinska domstolen, har sagt till sina lärjungar att Messias är över oss. Och källan till hans fantastiska påstående är ingen mindre än den kanske mest profetiska rabbinen av dem alla, ja kanske den mest profetiska rösten i efterbiblisk tid överhuvudtaget, Vilna Gaon, geniet från Vilnius.

Läs om hur Vilna Gaon redan på 1700-talet förutspådde året då judarna skulle få tillbaka sitt land. Här och här.

Enligt Sternbuch så har han varit invigd i en väl bevarad hemlighet som avkunnats av Vilna Gaon på 1700-talet och därefter vördats av generationer av rabbiner. Vilna Gaon skulle ha sagt att ”när du hör att ryssarna tagit Krim, bör du veta att tiden för Messias har kommit, och hans steg kan höras, och när du hör att ryssarna nått staden Konstantinopel (dagens Istanbul), bör du sätta på dig sabbatskläderna och inte ta av dem, eftersom det innebär att Messias kan komma vilken minut som helst”.

Detta gick också att läsa i en bloggartikel i den israeliska tidningen Haaretz i helgen. Journalisten Chemi Shalev hade rubricerat artikeln: “FYI: Putin=Gog, Crimea=Magog, the apocalypse is here and the Messiah is coming”.

För att förstå sammanhanget, så behöver vi läsa Hesekiel 38-39. Enligt Bibel 2000 är Gog ”storfursten” av Meshek och Tuval, som är antika riken i närheten av Svarta havet. Men på hebreiska lyder termen ”nesi rosh”. ”Nesi” kan betyda regent eller president, och vissa forskare tror att ”rosh” betecknar namnet på ännu en nation som kommer in i striden. Så enligt artikeln i Haaretz är Gog prinsen av Rosh eller ordförande för Rosh, eller om man hjälper till lite, Gog är Rysslands president.

Människa! Vänd dig mot Gog i landet Magog, storfursten av Meshek och Tuval, och profetera mot honom. Säg: Så säger Herren Gud: Jag skall ta itu med dig, Gog, storfurste av Meshek och Tuval, jag skall släpa fram dig med krokar i käkarna. Jag skall se till att du drar ut med hela din här, hästar och ryttare, alla i praktfulla kläder, ett stort uppbåd med långsköld och rundsköld, alla med svärd i hand. Även folk från Persien, från Kush och Put kommer med, alla rustade i sköld och hjälm. Gomer med alla sina trupper, Bet Togarma långt norrifrån med alla sina trupper – många folk ansluter sig till dig. (Hes 38:2-6)

Om vi accepterar ovanstående, hur kommer då Krim in i bilden? Jo, då behöver vi reda ut vilka skyterna var, för Falvius Josefus, den kände judiske historieskrivaren menar i sin Antiquitates Judaicae (bok 1, kapitel 6:1) att Magog var de som grekerna kallade skyter.

Skyterna var ursprungligen från Iran, men de var en ridande stam och kom att bebo dagens Georgien, Armenien och södra delarna av Ukraina och Ryssland för nästan 1300 år sedan. Chemi Shalev skriver att han reagerade på en utställning som nyligen pågått på arkeologiska museet i Amsterdam: Krim, guld och hemligheter från Svarta havet. Föremålen som ställts ut kom från Krim, som när de lånades ut, hörde Krim till Ukraina. Nu vet inte museet vem de skall lämna tillbaka skatterna till, till Ryssland eller till Ukraina. Det som fångade Shalevs intresse, var att det mesta av Krims guld och hemligheter kom från skyterna.

När du hör att ryssarna tagit Krim, bör du veta att tiden för Messias har kommit, sa Vilna Gaon. Under hans tid blev Krim fritt efter freden i Kjutjuk-Kajnardzji 1774, efter att ha tillhört det Osmanska riket sedan 1400-talet. Men redan 1783 annekterades Krim av Rysslands Katarina II. Vilna Gaon levde 1720-1797, så det kan inte ha varit det som hände 1783 som han åsyftade. Hade han skrivit ned sin profetia, kunde det varit så, men nu bevarades den som en hemlighet från generation till generation och då hade han ju 14 år på sig att revidera denna profetia.

Därefter har även Sovjetunionen haft ett starkt grepp om Krim, så om man vill läsa in Ryssland i Sovjetunionen, så finns det andra händelser än Krimkrisen 2014 som skulle kunna passa in på Vilna Gaons profetia. Men det viktigaste beskedet i den frågan får nog ändå anses vara det vi får från Moishe Sternbuch, vice president i Edah Haredit. Det finns de som vill göra narr av rabbinen eftersom Krim invaderas av Ryssland redan under Vilna Gaons egen livstid, men som vi vet, så gick det 14 år mellan den invasionen och Vilna Gaons död. Varför sprida en sådan profetia vidare om den uppfylldes redan då? Och Sternbuch hör alltså till dem som fått denna profetia förmedlad till sig efter att den bevarats som hemlighet i generationer. Varför avslöjas detta nu och inte när Sovjetunionen bildades?

Länktips:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/nato-chef-ryssland-kan-fullgora-sina-mal-pa-tre-dagar/
http://downwithtyranny.blogspot.se/2014/03/apocalypse-now-whats-really-happening.html

http://endoftheage.blogspot.se/2014/04/fyi-putingog-crimeamagog-apocalypse-is.html
http://theweek.com/article/index/258511/why-america-should-fear-the-worst-with-russia
http://www.svd.se/sport/3429088.svd
http://aletheia.se/2014/03/03/ryssland-staller-ultimatum-till-ukraina/
http://lazerbrody.typepad.com/lazer_beams/2014/03/rabbi-moshe-ernbuch.html

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/illiaronov-varnar-for-putin-varldsnyhet_3429174.svd

http://www.dn.se/kultur-noje/skymning-over-ryssland/
http://www.dagen.se/opinion/asikt/varfor-tystnad-kring-nt-s-vanligaste-amne/

Lämna en kommentar

35 kommentarer

  1. SÅ Gerdvall

     /  3 april, 2014

    Micael, har du några sabbatskläder att tvätta? Du kanske behöver köpa både en vit kostym och vit kipa. Jag har en nära vän som redan förberett sig och har det. 🙂

    Mycket intressant! Kristna eskatolog-experter har mycket att lära av de judiska vise.
    Tack för att du forskar och funderar.

  2. Elisabeth

     /  3 april, 2014

    Mycket intressant, micaelost. Nu börjar det lida mot afton…

  3. Enligt Uppenbarelseboken 20:8 är Gog och Magog en symbol för folk över hela jorden som efter de 1000 åren kommer att bedras av djävulen och samla dem för ett anfall på det nya Jerusalem, som dessförinnan har kommit ned från himlen. Gog och Magog är alltså något mycket större än Putin och Krim.

  4. Torbjörn
    1) Var hittar vi det där med symbol?
    2) Hur vet vi att Uppenbarelseboken motsäger Hesekiel eller förklarar Hesekiel på annat sätt än hur ledande judar förstår Hesekiel?

  5. När jag använder ordet symbol avses att Gog och Magog är en beteckning för folken som kommer från ”jordens fyra hörn”, d.v.s. från hela jorden.För min del är Hesekiel 38 en beskrivning av vad som kommer att ske vid ändens tid och en strid som berör Israel i ett större perspektiv, d.v.s. Guds Israel enligt Gal. 6:16. Om profetian i Hesekiel kan ha en dubbel betydelse och därmed uppfyllelse, kan jag inte uttala mig om.

  6. Torbjörn Göransson,
    … och fråga 2?

  7. Intressanta tankar. Jag undrar som du om Gog och Magog är förknippat med Ryssland
    mvh A

  8. Agnes,
    Intressant är det. Jag har själv varit enormt trött på alla profetior och drömmar om Ryssland. Men nu kanske jag får backa. Därav artikeln.

  9. Petrus

     /  4 april, 2014

    Att Gog och Magog har med Ryssland att göra är en ”sanning” för oss med pingstbakgrund

  10. Micaelost.
    Svar fråga 2
    Det skulle kunna bli ett långt svar och jag vet inte om det godtas på denna hemsida. Därför gör jag ett försök med en kortversion.
    Jag börjar med berättelsen i GT om det Israeliska folkets utvandring till Egypten, uttåget därifrån, uppgiften om att Israel är Guds utvalde och tjänare samt en vinstock som drog ut från Egypten. Därefter fortsätter jag med berättelsen i NT om att Jesus gjorde samma resa tur och retur Egypten, att han sades vara Guds utvalde tjänare samt att han själv sade att han var den äkta vinstocken. Detta innebär att från och med att Jesus börjar sin jordiska verksamhet är han det nya Israel. Paulus undervisning i romarbrevet, galaterbrevet och efeserbrevet bidrar med uppgiften att det numera finns två Israel. Ett Israel efter härstamning samt ett Israel bestående av pånyttfödda judar och hedningar som kallas Guds Israel. Vidare får vi veta att enda arvinge till Abraham är Jesus Kristus, tillsammans med alla de som är i Kristus. Detta gör att åtminstone jag är övertygad om att uppfyllelsen gällande Israel i ändens tid avser Guds Israel och inte den jordiska nationen Israel. Jag vet att detta inte är de flestas uppfattning, men jag kan inte läsa min bibel på annat sätt samt känner mig lugn med att åtminstone Paulus har samma uppfattning som jag har.

  11. Torbjörn Göransson,
    Det du beskriver ovan är klassisk ersättningsteologi. Den ledde raka vägen till Förintelsen. Inte ens katolska kyrkan vill kännas vid ersättningsteologin längre. Men det finns en och annan som fortfarande inte insett det djupt felaktiga i en sådan israelsyn, ungefär som det gick att hitta japanska soldater som bevakade öar i Stilla havet 20-30 år efter att kriget var slut.

  12. micaelost
    Du har tydligen missuppfattat det som jag har skrivit. Ersättningsteologi är ett uttryck som flitigt brukar användas av de som inte förstår sig på Paulus INKLUDERANDE lära om Guds Israel. Du och andra skär därmed bort en väsentlig del av Paulus undervisning samt reser upp den skiljemur mellan judar och hedningar som Kristus har kommit för att rasera. Att inse att Gud endast har ett Israel bestående av pånyttfödda judar och inympade hedningar från jordens alla folk gör att man inte riktar sin blick mot mellanöstern när satans angrepp gäller hela jorden. Jag hoppas att du också får din andliga blick öppnad för sanningen i Paulus undervisning. ”Här är inte längre jude eller grek/hedning —- Alla är ni ett i Kristus Jesus. Om ni nu tillhör honom är ni Abrahams avkomlingar, arvingar enligt löftet.” Gal. 3:28-29. ”Det som verkligen betyder något är en ny skapelse. Frid och barmhärtighet över dem som följer denna regel, ja över Guds Israel.” Gal. 6:15-16. Om du sätter dig in i Uppenbarelseboken kommer du att upptäcka att det endast är Guds Israel som finns med där.

  13. Torbjörn Göransson,
    Jag är inte riktigt säker på vad du menar. Finns det ett eller två Israel? Eller är alla skillnader utsuddade utifrån vad Paulus skriver: ”Nu är inte längre jude eller grek”?

    Vi kan väl läsa hela versen i Galaterbrevet:
    ”Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.” (Gal 3:28)

    Betyder det att nu finns inte längre någon skillnad mellan man och kvinna? Är det genderqueer som gäller numera? Använder du endast ordet ”hen” när du talar om någon i 3:e pers. sing.?

    Om inte, varför tillämpar du då någon slags andlig queerteologi på Israel?

  14. micaelost
    Jag trodde att du förstod ett så elementärt bibliskt språkbruk som används av Paulus för att beskriva vad det innebär att vara ”i Kristus,” dvs. medborgare i Guds rike. Självfallet finns det i detta rike personer av båda könen, slavar och icke slavar samt personer från alla folk. Detta är evangelium att alla får vara med. När det gäller Guds Israel eller Guds rike kanske du minns liknelsen i Matt. 21:33-46, som handlar om vilka som efter Jesu död räknas in i Guds rike. Om du inte tror vad jag försöker förklara, eller inte heller tror på Paulus undervisning, borde väl Jesu eget budskap få dig att tro på att när det judiska folket, genom sina ledare, slutligen förkastade Jesus Kristus, övergick riket till de som bär dess frukt. Innebörden av liknelsen förstod översteprästerna och fariséerna. Detta Jesu budskap stämmer helt med Daniels profetia (kap. 9) om de 70 årsveckorna, vilka fick sitt slut i och med Jesu död på korset inklusive ytterligare ca 3,5 år då evangeliet gick ut enbart till det judiska folket.

    För min del avslutar jag härmed meningsutbytet med dig för denna gång.

  15. Torbjörn Göransson,
    Alla tolkningar av bibeln ärjust tolkningar, och som jag beskrev ovan, så är det du beskriver klassisk ersättningsteologi. Den som ledde raka vägen till Förintelsen och som inte ens katolska kyrkan vill kännas vid längre.

    Om du vill hitta någon som tänker lika som du kan jag tipsa om EAEC, som skulle kunna vara en antisemtisk rörelse med faiblesse för sådana tolkningar av Paulus, som du ger uttryck för.

  16. SÅ Gerdvall

     /  5 april, 2014

    Torbjörn Göransson, det handlar om konsten att bolla med två bollar. Det är inget att skryta med att du kan bolla med en. 🙂

    Abrahams säd är både en fysisk avkomma och syftar i en djupare betydelse också på Messias. Ut ur Egypten kallade jag min son, syftar både på folket och Messias.
    Paulus talar om tre grupper ”var inte till anstöt för judar, greker eller Guds församling. I den tidsålder som vi lever i nu är inte Guds räddningsplan fullbordad och därför lever vi med ett Israel som av Gud har förstockats (vår vår skull) och ett del av Israel som inte är förstockat utan tror på Jeshua som Messias. Vi ickejudar som tror på judarnas Messias har fått del av deras förbund och löfte. Därför skall vi inte förhäva oss mot de äkta grenarna som är avhuggna. Det går lättare för Herren att inympa dem än att inympa grenar från en vildoliv.

    Det du gör är precis det som Paulus varnar de som bodde i Rom, de förhävde sig mot de äkta grenarna. Börja träna att bolla med två bollar.
    Önskar din broder!

  17. Skall naturligtvis vara Hat Tip till Sven Vestman också. Det var på hans fb-sida jag hittade första notisen om det här ämnet.

  18. SÅ Gerdvall
    Broder tack för ditt vänligt utformade inlägg! Jag har inte alls glömt den ”boll” som utgörs av de judar som lever i förstockelse. Jag ”förhäver” mig inte alls utan väntar på att så många som möjligt skall upptäcka sin Messias, även om jag inte kan säga som Paulus, vilken önskade att han ”vore fördömd och skild från Kristus.”

  19. SÅ Gerdvall
    Den sista meningen skall förstår avslutas med ”i mina bröders ställe.”

  20. SÅ Gerdvall

     /  7 april, 2014

    Torbjörn, du får ursäkta mig, men jag såg inte din andra boll. Den var kanske av osynligt material. 🙂

  21. SÅ Gerdvall
    Du citerar Matt. 2:15 och menar att denna profetia har två betydelser. Som jag ser det pekar den första uppfyllelsen fram mot den slutliga uppfyllelsen i Jesus Kristus. Vad i övrigt gäller Israel vill jag citera Rom. 9:6, där det står ”Ty Israel är inte alla som kommer från Israel och inte heller är alla Abrahams efterkommande hans barn” samt från Gal. 3:29, där det står ”Om ni tillhör honom (Kristus Jesus) är ni Abrahams avkomlingar, arvingar enigt löftet.” Din andra ”boll” verkar alltså inte bara vara osynlig utan den syns ha försvunnit.

    I 2 Mos. 19:5-6, finns denna utsaga: Om ni hör min röst och håller mitt förbund, skall ni vara min dyrbara egendom framför alla andra folk …. Ni skall för mig vara ett rike av präster och ett heligt folk … Det finns alltså ett villkor med Guds löften till Israel i GT, och ännu har inte detta ”om” infriats för Israel som nation. Därför har Gud kallat ett nytt folk, Guds andliga Israel. Detta några kallar ersättningsteologi, men man får väl vända sig till Gud med sin anklagelse för jag har ingen talan härom. Uppgiften för Guds andliga Israel framgår av 1 Petr. 2:9: ”Men ni är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, för att ni skall förkunna hans härliga gärningar.” Det är väl inte bara en tillfällighet att i huvudsak samma ordval tillämpas som i föregående utsaga?

    Till sist en påminnelse vad Abraham trodde om ett framtida Israel. Detta framgår av Hebr. 11:14: ”Ty han väntade på staden med de fasta grundvalarna, den som Gud har format och skapat.” Abraham, alla judars köttslige stamfader, bodde som gäst och främling i Israel, och han såg fram mot ett land där huvudstaden är det nya Jerusalem. Denna stad kommer att placeras på platsen för nuvarande Jerusalem. För övrigt gäller Guds arv till Abraham (och hans arvingar) enligt Rom. 4:13 ”hela världen,” och inte ett mindre eller större markområde i mellanöstern.

    För min del ser jag det som delvis bortkastad tid att försöka övertyga en redan ”övertygad” och avslutar härmed min medverkan.

  22. SÅ Gerdvall

     /  9 april, 2014

    Som sagt, Paulus är den ende som det varnas för att missförstå. Tänk på det. 🙂
    Paulus har tre bollar i luften ibland, judarna, hedningarna och Guds församling.
    När det gäller Rom 9:6 så rör sig Paulus mellan det fysiska Israel och det som är Guds församling, två bollar. Gal 3:29 talar om att hedningarna har del i detta genom att förtrösta på Messias så är de Abrahams andliga avkomma.
    Nu får du träna med tre bollar. Lycka till!

  23. Torbjörn Göransson,
    Du skriver: ”Det finns alltså ett villkor med Guds löften till Israel i GT, och ännu har inte detta ”om” infriats för Israel som nation. Därför har Gud kallat ett nytt folk, Guds andliga Israel. Detta några kallar ersättningsteologi, men man får väl vända sig till Gud med sin anklagelse för jag har ingen talan härom.”

    Har du läst 5 Mos 30:1-5?
    ”När allt detta når dig, de välsignelser och förbannelser som jag ställer dig inför, och du besinnar dig, var du än bor bland alla de folk till vilka Herren, din Gud, har fördrivit dig, så att du vänder tillbaka till Herren, din Gud, och lyssnar till honom av hela ditt hjärta och med hela din själ, både du och dina barn, alldeles så som jag i dag befaller dig, då skall Herren, din Gud, vända ditt öde och förbarma sig över dig. Herren, din Gud, skall åter samla in dig från alla de folk bland vilka han har skingrat dig. Även om du har fördrivits till världens ände skall Herren, din Gud, samla in dig och hämta dig därifrån. Herren, din Gud, skall föra dig till det land som dina fäder fick som egendom. Du skall ta det i besittning, och han skall låta det gå dig väl och göra dig talrik, mer än dina fäder.”

    Och vad har hänt sedan 1948? Jo, Gud samlar sitt folk enligt denna text.

  24. micaelost
    Trots mitt tidigare avslut vill jag påpeka. Hur ser vi att de som återvänt till Israel har omvänt sig till Herren? Kanske några har gjort det, men flertalet torde vara lika oomvända som en vanlig sekulär svensk. Det som hände 1948 var i och för sig vara något som många anser vara bra,, men att säga att det var en uppfyllelse av det anförda bibelstället är knappast med sanningen överensstämmande. Tyvärr Micael! Det vi därför måste göra är att be om en biblisk omvändelse för så många som möjligt av det judiska folket.

  25. Torbjörn Göransson,
    Du skriver: ”Hur ser vi att de som återvänt till Israel har omvänt sig till Herren? Kanske några har gjort det, men flertalet torde vara lika oomvända som en vanlig sekulär svensk.”

    Så kanske det är, men aldrig någonsin har så många unga gått på yeshivot, det pågår ständigt bön vid Kotel, de som flyttar från judiska områden i Europa och annorstädes gör det för att bli mer fromma och mer lydiga Guds bud. Mycket talar för att det pågår en väckelse bland judarna. Desutom händer just nu det som beskrivs i Sakarja:

    ”När den tiden kommer skall tio män av olika folk och språk gripa tag i mantelfliken på en judisk man och säga: ”Vi vill följa er, vi har hört att Gud finns hos er.” (Sak 8:23)

    Det har aldrig hänt förrut på det sättet det gör idag, det vittnar många judiska rabbiner om.

    Läs sedan
    https://memra.me/2014/03/05/moses-profetior-%e2%88%92-pasuk-5708/
    https://memra.me/2014/03/11/enheten-predikar-for-kosmos/
    https://memra.me/2014/03/12/bibelns-matematik-pekar-pa-1948/

    Risken är uppenbar att du tar helt fel Torbjörn Göransson.

  26. Om det är en omvändelse till Herren Gud genom tro på Jesus Kristus är det hoppfullt. Tyvärr får jag inte det intrycket när du skriver om rabbiner och att bli mer fromma. Utan den rättfärdighet som vi får ikläda oss för Jesu Kristi skull är allt annat av intet värde. Det finns ju ingen annan frälsningsväg för judar än för oss som enligt bibliskt språkbruk kallas hedningar.

  27. Torbjörn
    Så du menar att det inte spelar någon roll för en jude om han håller buden eller inte?

  28. Visst spelar det roll. Det gör det för oss alla och Guds frihets lag eller bud (de tio) har enligt Skriften (både i GT och i NT) lagts i våra ”hjärtan.” Tyvärr lär många att Guds 10 bud inte längre gäller och ibland också att vi inte kan hålla dem. En del har för sig att buden har ”naglats” vid korset. Detta lär ju förstås inte bibeln.

  29. Torbjörn Göransson
    Nu är det ju så att de där tio buden du nämner är bara tio av 613 bud som finns i Torahn. Vet inte om du gjorde distinktionen medvetet.

  30. För mig är det helt fel plats att vara på eftersom man tydligen skall hålla alla Mose bud. Då blir det helt omöjligt att uppfylla den rättfärdighet som Kristus redan har vunnit åt alla dem som i tro tar emot den.

  31. Torbjörn Göransson,
    ”På den tiden då Herodes var kung i Judeen fanns det i Avias avdelning en präst som hette Sakarias. Hans hustru härstammade från Aron och hette Elisabet. De var båda rättfärdiga inför Gud och levde oförvitligt efter alla Herrens bud och föreskrifter.” (Luk 1:5-6)

    De levde oförvitligt efter ALLA Herrens bud OCH föreskrifter OCH var rättfärdiga. Hur förklarar man det?

  32. Är det verkligen så att du saknar kännedom om vad Kristus död på korset innebär? Bl.a. ”korsfästes” då den handskrift som anklagade oss, d.v.s. de bud som infördes genom Mose, och som förvarades utanför arken. Se 5 Mos. 31:26 samt Kol. 2:8. I arken förvarades tavlorna med de tio buden och dessa bud gäller för evigt.

  33. Torbjörn Göransson,
    Jag vet inte vad du fick problem med när jag citerade ur Lukas, så jag vet inte hur jag skall svara. Att Torahn skulle vara ”tomma och bedrägliga vishetsläror som bygger på mänskliga traditioner och kosmiska makter” kan vi ju läsa innantill att den inte är, så jag förstår helt enkelt inte din poäng.

  34. Ditt problem är att du tydligen lever som om Jesus Kristus inte hade kommit och genom sin död och uppståndelse har fört oss in i ett nytt förbund. Det är ju tillåtet att försöka hålla alla Mose bud, men bryter du ett är du skyldig till att ha brutit alla. Hoppas att du får upp ögonen för frälsningen i den Messias som utlovats i GT och som enligt NT redan har kommit. Sakarias och hans hustru levde innan detta hade skett, dvs. levde under det gamla förbundet. Detta förbund har ersatts av ett nytt, vilket ju NT vittnar om.

  35. Som jesustroende hedning är det vare sig meningen eller möjligt att hålla de 613 buden. Du läser vanemässigt in gamla kyrkliga människoläror i det jag skriver.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: